Gameclassic: Rocket Ranger

Videogames die op Hollywoodfilms willen lijken: ze bestonden al in de jaren 1980. We bekijken Rocket Ranger, een game die je de vibe van de Amerikaanse namiddagfilms uit de jaren ’40 deed herbeleven.

We zijn allemaal veel te jong om ze zelf te hebben gezien, maar hun beeldvoering doet wel nog meteen een belletje rinkelen: de ‘serials’ die in de jaren 1940 in Amerikaanse cinemazalen speelden, kitscherige actieprenten die net wanneer het spannend begon te worden ophielden om de week erna verder te gaan. Een soort tv-series avant la lettre. Het is een min of meer vergeten genre, dat in de jaren 1980 nog opnieuw werd opgegraven voor de Indiana Jones-films. Of voor Rocket Ranger, een videogame die in 1988 verscheen voor pc, Apple IIgs, Amiga, Commodore 64 en NES.

Het was een productie van het Britse gamehuis Cinemaware, dat zich er zoals zijn naam al doet vermoeden op toelegde om het gevoel van een bioscoopfilm te injecteren in een videogame. En dat lukte, want de meeste games die ze de deur uitjoegen werden kritische successen: ze emuleerden bijvoorbeeld de degenfilm met Defender of the Crown, de monsterfilm met It Came from the Desert en de gangsterfilm met King of Chicago, en brachten zelfs een gameversie van de klassieke komedies van The Three Stooges.

Rocket Ranger launch

Terug in de tijd

Rocket_Ranger_2Ergens halverwege dat palmares dat Cinemaware opbouwde tussen 1985 en 1991 kwam deze Rocket Ranger, een game die (net als de film The Rocketeer uit 1991) losjes was gebaseerd op de echte filmserial King of the Rocket Men. In een aantal stripverhaalachtige vignettes wordt verteld hoe je hoofdpersonage, een legeringenieur in de Amerikaanse luchtmachtbasis Fort Dix, ergens tijdens Wereldoorlog II een raketpak toegestuurd krijgt vanuit de toekomst, waarin de Nazi’s de oorlog hebben gewonnen en de wereld domineren. Klinkt al lekker, niet? Zet je schap voor de rest: Hitler is keihard bezig om Lunarium te ontginnen op de maan, en heeft daarvoor een leger zombiechicks naar onze natuurlijke satelliet gestuurd. Het is nu aan jou om, met behulp van je jetpack en een zwaar gepimpte blaffer, vijf stukken van een speciaal ruimtepak bij elkaar te zoeken en Hitlers snode plan te verijdelen.

Genremix

Naast de grote affiniteit met klassieke films was er nog een ander element dat een constante bleef in de games van Cinemaware: ze bleven niet hangen in één genre, maar leverden een mix tussen verschillende gameregisters. In Rocket Ranger kreeg je liefst vijf verschillende spelgenres: een strategische simulator, een Space Harrier-achtige schietgame, een vechtspel, een zijdescrollende shooter, en zelfs een ritmegame. Dat laatste is zelfs de eerste gameplaysequentie: om op te stijgen met je jetpack moet je al je stappen ritmisch timen met de joystick, tot je stappen groter en groter worden en je uiteindelijk van de grond gaat.

rocketshot3Vervolgens suis je door de lucht om aanvliegende Nazi-jets uit de lucht te knallen, en in een bepaald enerverende zijmissie vlieg je achter een zeppelin met een ontvoerde raketgeleerde en diens welgevormde dochter aan, en moet je de schutters in de cabine zien te raken. Knal je echter op de ballon zelf, ontploft hij met al zijn passagiers, en is het spel afgelopen. Wanneer je vervolgens een raketbasis met een stuk van het ruimtepak vindt, gaat het spel over tot mano a mano-gevechten met Naziwachters, en tot slot moet je, tijdens de climax van de game, die in Lederhosen geklede zombiechicks op de maan nog overhoop knallen voordat je de lunariummijn onklaar maakt en de Nazidreiging kortwiekt.

Codewiel

262024-rocket-ranger-amiga-screenshot-the-war-room-map-sVoordat je daar bent geraakt, heb je echter eerst ook nog een strategiespel te spelen, waarin je verscheidene spionnen uitzet over een wereldkaart om de locatie van de vijf fragmenten te achterhalen. Het is die strategiecomponent die een soort koepel vormt over de andere gameplay-elementen, en die je moet spelen met behulp van een papieren codewiel dat in de verpakking van de game zat bijgesloten. Daarmee kon je de hoeveelheid lunarium achterhalen die nodig was om van één locatie naar een andere te vliegen. Waarom stak Cinemaware die component niet gewoon in de game? Heel simpel: het was een slimme antipiraterijmaatregel! Wie die schijf niet in zijn bezit had, kon de game gewoon niet spelen. Daar kan geen DRM aan tippen, of wel?

Advertenties

Reacties zijn gesloten.