Recensie: ‘Ghostbusters: The Video Game’ ****

“Ghostbusters: The Video Game is, in essentie, de derde Ghostbustersfilm”, opperde hoofdrolspeler en scenarist Dan Aykroyd vorig jaar al. En toegegeven: het komt redelijk dicht in de buurt. De openingssequentie voelt aan als het begin van een doorsnee Hollywoodfilm, de originele cast uit de twee films deed het stemmenwerk, en het scenario werd geschreven door Dan Aykroyd en Harold Ramis, die ook al de films penden.
Toch krijgt u als speler niet de kans om in de huid van één van de vier hoofdpersonages te kruipen. In plaats daarvan speelt u een vijfde Ghostbuster, een pas aangeworven groentje, die de avonturen van de vier anderen volgt en pas gaandeweg een centrale rol begint te spelen in het verhaal. Dat speelt zich in 1991 af, twee jaar na de gebeurtenissen in Ghostbusters II, en in een wereld waarin spoken gemeengoed zijn geworden. Het bedrijfje van de Ghostbusters is een onderaannemer geworden voor het stadsbestuur van New York, en de vier moeten constant uitrukken als een soort paranormale rattenjagers.

gbstaypuftGhostbusters: The Video Game werd bij zijn aankondiging op een hoop scepsis onthaald, wat er niet beter op werd toen de ontwikkeling van de game een olifantendracht bleek te worden en er ook een keer of twee van uitgever werd gewisseld. Maar die twijfel was uiteindelijk ongegrond: de game loopt als een tiet, ziet er ook fantastisch uit, en de op het eerste gezicht saaie kernbusiness van de spokenjagers – spoken naar een val leiden met een energiestraal – vertaalt zich verbluffend goed in fijne gameplay. Er werd ook voor een sterke afwisseling in missies gezorgd, zodat u zich niet al te snel zult vervelen, en een paar elementen wijzen erop dat de makers vooral mikken op een publiek dat de eerste film nog tijdens zijn kindsheid heeft gezien.

Zoals een van de eerste missies in de game, die bijna identiek is aan een bekende scène uit de eerste Ghostbusters-prent: u mag met veel pret de feestzaal van een poepsjiek hotel aan gort mag schieten tijdens de jacht op een ontsnapt gedrocht. Ghostbusters: The Video Game is niet het soort game die het medium naar een hoger niveau zal tillen, maar het levert wel iets wat tegenwoordig in veel te weinig games zit: een portie ongegeneerde lulkoek, speciaal geserveerd voor wie de tienjarige in zichzelf nog eens uit zijn kooi wil laten.