Recensie: The Sims 3

Vandaag verscheen in De Morgen een interview met EA’s Sims-topvrouw Nancy Smith. Tegelijkertijd bracht ik wat tijd door met het belachelijk succesvolle The Sims 3.

sims3boxmj8De meeste videogames geven u de kans om een aspirationeel personage te spelen: een held die het universum redt, een geweldenaar die honderden tegenstanders over de kling jaagt, een nietsontziende racepiloot, een dribbelkoning die vijf potten maakt tijdens één enkele voetbalwedstrijd, enzovoort. Waarom kan u in de populairste videogamefranchise aller tijden dan hoogstens een even grote loser spelen als degene die u in het dagelijkse leven al bent?

Omdat Electronic Arts’ megasucces The Sims niet uw dagelijkse burgerleventje op schaalgrootte probeert na te bootsen, maar er een sublimatie van maakt: alsof u uw eigen soapopera dirigeert. Om er niet helemààl een virtueel poppenhuisje van te maken, zit er namelijk wel een behoorlijk spelelement in. Bij de vorige twee afleveringen van de reeks was dat in essentie gewoon de behoeftenschaal van Maslow invullen (eerst welgevoed en proper gewassen zijn, vervolgens geluk zoeken, enzovoort), in de nieuwe versie mag er ook wat drama bij. Want in The Sims 3 gaat het erom een Sim te creëren met een welbepaalde persoonlijkheid, en die – vaak ondanks zijn door uzelf gecreëerde temperament – ook nog eens te laten gedijen in een samenleving. Wie bijvoorbeeld een personage uitbouwt met een wat chagrijnig karakter, zal heel wat moeite hebben om vrienden te maken.

Ik wilde vooral de foolproofness van dat karaktersysteem uittesten, en creëerde dus een Sims-echtpaar bestaande uit de twee meest onsympathieke pezewevers die denkbaar zijn. Hem gaf ik de onmisbare kwaliteiten ‘kwaadaardig’, ‘lafaard’ en ‘kinderachtig’ mee, terwijl zij onder meer een ‘geldwolf’, ‘lichtgeraakt’ en ‘gestoord’ is. Wat blijkt? Elke conversatie ontaardt inderdaad in een hel. Ik liet de twee elkaar bijvoorbeeld een beetje de huid volschelden, om daarna de man een eerste stap te laten zetten om het weer goed te maken. De vrouw duwt hem hardhandig weg, waarna het spel hem onder meer de mogelijkheid aanreikt om haar te zeggen dat ‘haar moeder een lama is’. Net echt!

Voor het eerst kan uw Sim-personage er ook op uit trekken. Dat kon eerder ook in zeer beperkte mate, maar uitgever Electronic Arts maakte gebruik van de recentste generatie computerhardware (opgelet: de systeemvereisten sluiten heel wat oudere pc’s uit) om u deze keer in een volledig uitgebouwde stad onder te brengen. Maar ook binnen uw eigen Sims-huis moet u overigens ordentelijk zien samen te leven. Maar opnieuw is er meer keuze dan ooit: u kunt een traditioneel kerngezin stichten, al dan niet met kinderen, maar kan ook als single door het leven, of hokt samen met twee roomies. Mogelijkheden zat dus, en dat is uiteindelijk ook de grote kracht van The Sims 3: door de keuzevrijheid opnieuw gevoelig op te krikken, en vooral door het persoonlijkheidssysteem, zit er veel meer game in The Sims 3 dan in de vorige twee afleveringen samen.