Gameclassic: ‘Indiana Jones and the Fate of Atlantis’

Fate_of_Atlantis_artworkGeorge Lucas’ actieheld Indiana Jones is een archeoloog, en archeologen bestuderen artefacten uit de oudheid die ze al dan niet zelf uit de bodem hebben gehaald. Een film duurt maar twee uur en moet dus vooruitgaan, waardoor je de held in de films nooit in de bodem ziet morken. Dat gebeurde pas in 1992, toen Indiana Jones and the Fate of Atlantis op de markt kwam, de eerste videogame die de Indiana Jones-canon verderzette na de films. Een van de vele logische puzzels die je moet oplossen, bevindt zich effectief op een opgravingssite. Eindelijk eens wat echt archeologenwerk!

The Fate of Atlantis kwam op de markt tijdens de hoogdagen van het point-and-click-adventure. Lucas’ videogamebedrijf Lucasfilm Games had op dat moment een paar ware klassiekers in dat genre op de markt gebracht, en een videogame-adaptatie van Indiana Jones and the Last Crusade, de derde film uit de trilogie, was daar een van. Lucas was zo tevreden over die game, dat hij meteen een opvolger zocht. The Fate of Atlantis werd voorzien van cover-artwork die in de stijl der affiches van de drie films bleef (Harrison Fords kop werd zelfs gebruikt voor de cover, maar zijn stem kwam niet in de game voor), en het verhaal werd in elkaar gestoken op goedkeuring van Lucas zelf. Voor 1995 werd al een opvolger gepland, maar die productie werd stilgelegd.

Pas een vijftal jaar later kwamen er twee geestelijke opvolgers, namelijk Indiana Jones and the Infernal Machine en Indiana Jones and the Emperor’s Tomb, en binnenkort mogen we ons verwachten aan een vierde game, Indiana Jones and the Staff of Kings. Wie de Wii-versie van die laatste koopt, krijgt overigens Indiana Jones and the Fate of Atlantis erbij als ontsluitbare bonus.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.