Interview: David Reeves (Sony PlayStation Europe)

De Brit David Reeves houdt het voor bekeken als Europees hoofd van Sony PlayStation. Jammer, want de man was een van de minst beknepen CEO’s die ondergetekende ooit heeft geïnterviewd. Om dat te bewijzen druk ik hier een interview af dat ik eind vorig jaar van hem afnam, en toen publiceerde in De Morgen.

dirty_nail

Sony was jarenlang de absolute marktleider met de PlayStation 2. Nu blijven jullie al bijna twee jaar hardnekkig op de derde plaats hangen. Steekt dat?

“Psychologisch doet dat pijn, ja. We willen nummer één zijn. Maar halfweg de jaren ’90 kwamen we ook van nergens, en moesten we een markt zien te veroveren die werd gedomineerd door Nintendo en Sega. Nu zijn we, door omstandigheden, opnieuw in die positie van uitdager geraakt, en dat is misschien niet zo slecht: het zet ons terug op scherp. We hadden de PlayStation 3 twee jaar geleden aan een lagere instapprijs moeten verkopen: honderd euro goedkoper was niet slecht geweest. De prijs is nu nog altijd redelijk hoog voor sommige consumenten.”
Had u het succes van de Nintendo Wii verwacht, jullie belangrijkste concurrent?

“Nee, en ik denk niet dat iemand hen had zien komen. De Wii leek, vanuit een technologisch standpunt, niets speciaals. Maar die controller maakte het hele verschil. Hun focus op bredere, gezinsgeoriënteerde games heeft een hoop gamers in de markt getrokken, en dat is goed voor iedereen.”
Critici zeggen dat de Wii zijn tijd heeft gehad. Gelooft u hen?

“Ze zullen sterk blijven. Op een bepaald moment zal er een saturatie gebeuren, maar het succes van de Wii zal niet plots ophouden.”

Microsoft heeft de strijd voor de eerste plaats in de console-oorlog al opgegeven. U ook?

“Ik denk niet graag in termen van ‘oorlog’. Het is goed voor consumenten dat er meerdere spelers bestaan. Er zijn ook meer dan twee automerken. We zitten niet zo verveeld met ons marktaandeel: we draaien voldoende volume, en hebben onze eigen plaats veroverd op de markt. We moeten met drie fabrikanten ervoor zorgen dat de markt blijft groeien, dat er nieuwe consumenten blijven bijkomen die videogames spelen. Als dat niet langer het geval is: dàn hebben we pas een probleem.”
Yves Guillemot, CEO van de Franse game-uitgever Ubisoft, denkt nochtans dat de volgende consolestrijd een bloedbad wordt, waarin wellicht één van de huidige spelers zal sneuvelen.

“En ik denk dat er net nieuwe consolefabrikanten zullen bijkomen. Spelers als Apple en Samsung kunnen concurrenten worden voor PlayStation. Je moet begrijpen dat dit nog maar een relatief jonge, groeiende en aantrekkelijke business is: alles kan gebeuren. Er zijn al momenten geweest waarop er een hoop fabrikanten tegelijkertijd waren, en die kunnen nog terugkeren. Kijk eens naar de mobilofoonindustrie: daar duiken om de haverklap nieuwe spelers op, die af en toe zelfs het leiderschap van elkaar overnemen. Dat kan ook nog gebeuren met spelconsoles.”
Jullie positioneren de PlayStation 3 niet alleen als een gameconsole, maar ook als een Blu-Ray-speler. Soms zelfs zonder erbij te vermelden dat je ook games kunt spelen op het ding.
“We geloven sterk in Blu-Ray, maar de groei is erg traag. We zien de PlayStation 3, die nog steeds een van de goedkoopste Blu-Ray-spelers is, als een katalysator voor de standaard. Er komt ongetwijfeld een moment waarop je losstaande Blu-Ray-spelers voor minder dan 50 euro in de winkel vindt, net als dvd-spelers nu, maar dat duurt nog wel eventjes. Ook de PlayStation 3 zakt overigens, net als alle spelconsoles, nog in prijs, dus het duurt nog wel even voordat losstaande Blu-Rayspelers het overnemen.”
De PlayStation 2 staat, na bijna negen jaar, nog steeds in de winkels. Hoeveel jaar kan die nog mee?
“Ik denk nog twee, maximum drie jaar in West-Europa, elders wellicht nog langer. Dat hangt ook in grote mate van het land af. We verkochten er vorige maand vijfenzeventigduizend in Saoedi-Arabië. Dat zijn er meer dan we er het afgelopen jaar in Zwitserland sleten. Landen met een consumentenmarkt die zich aan het ontwikkelen is, blijven aantrekkelijk voor de PlayStation 2.”
Krijgen jullie de PSP, jullie draagbare PlayStation-console, nog wel juist gepositioneerd? Het is niet de meest succesvolle console in zijn segment, het is ook niet de best verkopende mediaspeler, en een paar toegevoegde applicaties – zoals een digitale camera en een gps-zender – grijpen de consument niet meteen bij de strot.
“De PSP doet het relatief goed, maar het toestel heeft een ‘killer application’ nodig. We zijn die nog altijd aan het zoeken. Er komen ook te weinig games voor op de markt: game-uitgevers houden vaak hun PSP-versie voor het laatste. Er zijn een aantal eenvoudige dingen om op het systeem te lanceren, zoals die gps, maar we hebben nog steeds geen game gevonden die de console definieert.”
Hoe ziet u de concurrentie van mobiele telefoons voor de PSP? Er wordt veel naar de iPhone gekeken als het nieuwe draagbare gameplatform.
“Zoals net gezegd: ik sluit Apple niet uit als een concurrent, zeker niet op de mobiele markt.”

Advertenties

Reacties zijn gesloten.