‘Desktop’-pc ziet zijn einde naderen

Eind vorig jaar gebeurde voor het eerst wat analisten al een jaar of vijf hadden voorspeld: er werden wereldwijd meer laptops verkocht dan klassieke desktoppc’s. Niet véél meer (er gingen volgens het Amerikaanse marktonderzoeksbureau iSuppli welgeteld honderdduizend meer laptops dan desktops over de toonbank, en dan nog uitsluitend tijdens de zomermaanden van 2008), maar toch: de verhouding tussen verkochte desktop- en laptoppc’s is ondertussen fifty-fifty, terwijl de laptop pakweg zeven jaar geleden nog een nichetoestel was. De bureaupc, die binnen twee jaar zijn dertigste verjaardag viert, is duidelijk terrein aan het prijsgeven. Volgens analistenbureau IDC zal het aandeel van laptops eind dit jaar alvast 55 procent van de computermarkt innemen, en die opmars gaat wellicht nog verder. “De verkoop van desktoppc’s blijft vlak, terwijl de laptop nog steeds wereldwijd een groei van meer dan tien procent ziet”, zegt Jim Wong, productdirecteur van de Amerikaanse computerfabrikant Acer. “De wereldwijde economische crisis zal wel een factor zijn, maar ze verklaart de discrepantie tussen bureaupc’s en laptops niet.”intel-20_jaar_pc-01

Die meerverkoop van laptops duikt bovendien op in de twee belangrijkste gebruikerssegmenten: professionele gebruikers zijn veel vaker op de baan dan vroeger dankzij de opmars van thuiswerken, en ook voor privégebruik hebben consumenten liever een lichtere, mobielere pc dan het traditionele model, dat uit vier of meer componenten bestaat (computer zelf, toetsenbord, muis, scherm, eventuele luidsprekers) en op zijn minst een halve werktafel inneemt.

De laptop vormt echter niet de enige bedreiging voor de klassieke bureaupc. Een nieuwe kaper op de kust, die nauwelijks anderhalf jaar geleden ineens uit het niets opdook, is de netbook: een miniatuurlaptop die zich perfect kwijt van alle eenvoudige computertaken (zoals surfen of tekstverwerken), maar wel minder dan half zo groot is dan de gemiddelde laptop. Die lijkt in de eerste plaats een bedreiging voor de laptop, maar volgens Jim Wong van Acer, dat wereldwijd de marktleider is in de verkoop van netbooks, is dat een veronderstelling die niet klopt. “We zien slechts een kannibalisatie van vijf à tien procent in het aantal verkochte laptops. De rest zijn dus gebruikers die vooral voor het gebruiksgemak en de ‘value for money’ gaan.”

Ook binnen het segment van de ‘staande’ pc’s krijgt het klassieke model concurrentie. De laatste jaren is er een stille remonte ontstaan van een computervorm die in de vroege jaren ’90 snel uitstierf maar daarvoor relatief succesvol was: de huiscomputer. In de jaren ’80 brachten elektronicamerken als Commodore, Philips en Amstrad elk hun eigen computer op de markt, elk met een eigen besturingssysteem en met software die niet op andere computers werkte. De bedoeling van die toestellen was in de eerste plaats om in de huiskamer terecht te komen, waar ze werden aangesloten op het televisietoestel. In de late jaren ’80 en vroege jaren ’90 kozen particuliere consumenten echter voor een computervorm die tot dan toe vooral in het bedrijfsleven werd gebruikt: de Windowspc, die veel krachtiger was dan al die huiscomputers en met uniforme software werkte. Daardoor richtte de consument  een speciale plaats in zijn huiskamer in voor een toestel dat daar eigenlijk niet voor gemaakt was.

En nu wil diezelfde consument de pc daar weg. Hij moet opgaan in het meubilair van de huiskamer, en er dus veel mooier uitzien. Computermakers brachten de afgelopen jaren pc’s op de markt die zo klein zijn dat ze kunnen worden weggemoffeld in het tv-rekje (zoals de Mac Mini van Apple en de Nova van de Taiwanese fabrikant Asus) en, zoals vroeger, rechtstreeks op het televisietoestel kunnen worden aangesloten. Een ander model dat bijzonder populair aan het worden is, zijn pc’s waarin het scherm geïntegreerd is, zodat de gebruiker in essentie slechts één toestel in zijn huiskamer heeft staan. Het beste voorbeeld daarvan is de iMac van Apple, die reeds van bij het allereerste model in 1998 uit één stuk bestaat. Maar ook andere computerfabrikanten brachten soortgelijke toestellen op de markt, en innoveerden het concept zelfs een beetje: computerbouwer Hewlett-Packard bracht vorig jaar bijvoorbeeld de TouchSmart-pc op de markt, een alles-in-éénpc die over een aanraakscherm beschikt en dus voor de eenvoudigste handelingen zelfs geen toetsenbord of muis meer nodig heeft.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.