3D-cinema doet filmklassiekers herleven

Hebt u zin om opnieuw naar de cinemazaal te trekken voor ‘The Matrix’, een film die enkele weken geleden nog gewoon op Canvas werd uitgezonden? Volgens filmmaatschappij Warner wel, als het tien jaar geleden bijzonder innovatieve exploot van het cineastenduo Larry en Andy Wachowski tenminste in 3D wordt afgespeeld. Driedimensionele cinema is namelijk een vernieuwing die, althans volgens de Belgische cinemagroep Kinepolis, het al jaren slabakkende cinemabezoek nieuw leven kan inblazen. En de Hollywoodstudio’s denken dat ook: de komende twee jaar worden er twaalf nieuwe 3D-lanceringen per jaar verwacht, een veelvoud van het aantal 3D-films die de afgelopen twee jaar in de cinemazalen belandden.  “Hollywood loopt momenteel wild van 3D”, zegt Bob Claeys, directeur onderzoek en ontwikkeling bij Kinepolis. “De initiële schroom is weg: iedereen gelooft nu in het formaat.”

En dus doet Hollywood wat het bij elke technologische vernieuwing doet: bekijken hoe er nieuw geld kan worden geklopt uit films die al in de kluis liggen. Die reflex kwam onder meer bij de opkomst van vhs-video, dvd, Blu-Ray, en nu dus 3D-cinema. Bij gespecialiseerde bedrijven worden momenteel eerste experimenten uitgevoerd om klassieke films te ‘dimensionaliseren’: met krachtige computers wordt er een tweede laag bovenop het originele filmbeeld gelegd, zodat er twee verschillende beelden voor de twee ogen van de kijker worden geprojecteerd. Via speciale brilletjes die in de bioscoop worden uitgedeeld schept dat bewerkte beeld vervolgens de illusie van diepte.

Momenteel gebeuren er tests met de dimensionalisering van oude kaskrakers als ‘The Matrix’ en ‘Titanic’, en volgens onbevestigde geruchten worden ook de ‘Lord of the Rings’- en ‘Star Wars’-reeksen geprepareerd voor een toekomstige 3D-herlancering. Alleen houden de Hollywoodstudio’s officieel de kaken op elkaar over hun 3D-plannen. Enkel entertainmentconcern Disney communiceert er in alle talen over. Het bedrijf opperde vorige week tijdens de ShoWest-beurs in Las Vegas, een van de belangrijkste bijeenkomsten van de filmindustrie, dat het een aantal van zijn klassiekers in 3D-vorm wil herlanceren in de cinema. Volgens een lanceringslijst die rondging op de beurs, en die De Morgen kon inkijken, staat dit jaar nog een 3D-herlancering van klassieker ‘Toy Story’ op stapel, gevolgd door een 3D-versie van de tweede ‘Toy Story’ (een opvolger die in 1999 in de zalen kwam), ‘The Beauty and the Beast’ en ‘Alice in Wonderland’ in 2010. Datzelfde jaar komt ook het driedimensionele ‘Toy Story 3’ uit. “Voor films als ‘Toy Story’ is die dimensionalisatie niet zo zwaar”, zegt Claeys. “Ze zijn namelijk al volledig in 3D gemaakt met de computer. Wat me echter hoopvol stemt, is dat ook andere films worden gedimensionaliseerd, of dat er tenminste experimenten mee gebeuren: dat betekent dat men het meent met 3D.”

empire-strikes-back-18x12

De vraag is echter of een dimensionalisering van filmklassiekers niet te duur wordt. De kostprijs voor het toebrengen van zo’n tweede beeldlaag aan een gemiddelde speelfilm bedraagt ongeveer tien miljoen euro. Dat is een bom geld: bij oudere films zou het best kunnen dat hun eventuele dimensionalisering duurder zal uitkomen dan de filmproductie zelf heeft gekost. “Filmmaatschappijen in het begin bijzonder kritisch en voorzichtig moeten zijn met hoeveel klassiekers er in 3D worden geherlanceerd, en welke men kiest”, oppert Claeys. “Het feit dat een ticket voor een 3D-film doorgaans meer kost, kan uiteraard helpen.”

Maar er zijn hoopvolle tekenen. Een daarvan is de Disneyfilm ‘The Nightmare before Christmas’, die rond kersttijd al tweemaal in 3D werd geherlanceerd. De tweede keer dat de film in 3D in de cinemazalen kwam, eind 2007, bracht hij ongeveer de helft op van de omzet die hij draaide tijdens de originele lancering in 1993. “Dankzij die film weten we dat er een commerciële markt bestaat voor klassiekers op 3D”, zegt directeur Mark Zoradi van de Disney-afdeling die over speelfilms gaat in het Amerikaanse blad Variety. Bovendien blijft de bioscoopzaal niet de enige exploitatievorm voor een in 3D bewerkte film. Bedrijven die 3D-technologie voor digitale cinemaprojectoren maken, werken momenteel samen met fabrikanten als Samsung, Viewsonic en Mitsubishi om ook televisietoestellen met een 3D-beeld uit te rusten. Dat zou dus betekenen dat films die momenteel in 3D worden bewerkt, in een verdere toekomst nog eens opnieuw in het thuisvideocircuit kunnen worden verkocht.

De steile investering in 3D-cinema wordt dus stilaan gewoon nodig geacht in Hollywood: ze vormt de basis van een plan om de komende jaren nog meer munt te slaan uit de retrocatalogus van de Hollywoodstudio’s. Er worden momenteel namelijk ook al voorzichtige 3D-experimenten uitgevoerd op échte klassiekers, zoals ‘Casablanca’ uit 1942. Het Amerikaanse bedrijf In-Three, dat dimensionaliseringen doet in opdracht van grote Hollywoodstudio’s, bewerkte alvast de slotscène uit die film in drie dimensies om zijn capaciteiten te tonen. “Digitalisering geeft de filmindustrie een fantastisch nieuw élan”, zegt Claeys. “Er is ineens zoveel mogelijk: oudere films kunnen onder meer kraaknet worden gerestaureerd, zodat ze opnieuw in digitale cinemazalen of op Blu-Ray kunnen worden gelanceerd. En nu, met 3D, is er alweer een nieuwe toepassing. Dat is het mooie aan het hele digitale verhaal, waar 3D een deel van uitmaakt: tijdloze parels kunnen op een nieuwe manier worden ontdekt.”

Advertenties

Reacties zijn gesloten.