Gameclassic: Lemmings

Een negentienjarige ondergetekende leerde de Lemmings kennen dankzij een speciale promodiskette bij een blad genaamd Amiga Format, of iets in dien aard. Ziehier een businessmodel anno 1993: maak snel een paar extra levels voor een anderhalf jaar oude game, plak er een thema op (de kerst in dit geval), geef ze gratis weg, en consumenten rennen weer naar de winkel voor de originele game.

250px-lemmings-boxscan

En het werkte: na de kerstmislemmingen kwam snel de originele game in mijn kast. Lange tijd daarna was deze jongen verkocht: er was Lemmings, en er was slapen. Perifere bezigheden, zoals huiswerk of het lief, sneuvelden zonder hartzeer voor die voorlaatste poging om het peloton groenharige knaagdieren door de poort te krijgen. Lemmings, toen voor het eerst gespeeld op een Commodore Amiga en ondertussen herspeelbaar op PSN, bewijst proefondervindelijk wat we allang wisten: vroeger waren computerspelletjes gewoon beter. Woordje uitleg voor de lezers die de jaren stillekes niet hebben meegemaakt: het komt erop aan om de lemmingen die uit het luikje vallen veilig en wel van punt A naar punt B te brengen. Onderweg zijn er verschillende obstakels, waar een paar exemplaren uit de kudde zich een weg doorheen moeten graven, klimmen of bouwen. Gebeurt dat niet, dan keert de hele groep zich immers in de andere richting, waar ze zich geheid in de verdoemenis storten. Klinkt als een piece of cake, maar dat is het niet: zeker in de latere levels ga je toch een paar keer hetzelfde spel moeten opstarten om erdoorheen te geraken.

Leuke anekdote: Lemmings werd gemaakt door DMA Design (nu Rockstar North), de gasten die vier jaar later het zondige Grand Theft Auto lanceerden. Ondergetekende vond al dat de ‘splatsch’-geluiden van opgeofferde Lemmings met iets teveel plezier erin werden gestoken.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.