De ‘Casual Age’ is aangebroken!

De uitreiking van de BAFTA Videogame Awards gisternacht, de meest prestigieuze prijs die er bestaat voor videogames, heeft het officieel gemaakt: de casual game is helemaal doorgebroken. Kijk maar eens naar de lijst van laureaten. Beste game: Super Mario Galaxy. Beste artistieke prestatie: LittleBigPlanet. Boom Blox. Professor Layton and the Curious Village. En ondertussen gingen ‘hardcore’ topfavorieten als Grand Theft Auto IV en Fallout 3 zonder trofee naar huis.

super_mario_revolution

Het wijst op een trend die ondergetekende drie jaar geleden al opmerkte: videogames, ook als ze miljoenen euro’s hebben gekost om te maken, moeten in de eerste plaats een spel blijven, anders laat de consument ze liggen. Precies daarom was Call of Duty 4: Modern Warfare de enige ‘core’-game die met wat prijzen naar huis ging. Het eindeloze rondlopen in het verdorven Liberty City (Grand Theft Auto IV) of het vernietigde Washington, D.C. (Fallout 3) is iets wat alleen nog maar een niche bekoort. Dat zijn niches die tot 13 miljoen mensen omvatten, maar toch: het echt grote publiek zit elders, en dat hebben ook gamefabrikanten door.

Het signaal dat de BAFTA-uitreiking gaf is te sterk: dit is zonder meer het begin van een nieuw tijdperk in de videogame-geschiedenis. Een waarin het ‘casual’-segment, na zijn debuut te hebben gemaakt op DS-games en downloadbare spelletjes, helemaal is doorgedrongen tot het ‘Triple A’-register. Spannende tijden, want wie zegt dat een volgende aflevering van Grand Theft Auto nog zoveel succes zal hebben als GTA IV? Met die ‘Casual Age’ keert de game-industrie in zekere zin terug naar de bron, na een reis van dertig jaar: van pure behendigheidsspelletjes (1977-1985) via cartooneske arcadegames (circa 1985 tot 1992) naar ‘hardcore’ narratieve games (1992-2007), en ten slotte weer terug naar de ‘casual game’ (2005-?).

atariconsole-esq-couchpotatofb

Het goede nieuws: de nieuwe trend hoeft nieuwe games uit oudere tijdperken niet uit te sluiten. De internationale videogamemarkt is namelijk groot genoeg om zowel een mainstream (die ‘casual’ games dus) als verscheidene niches en onderstromen toe te laten. Want dankzij de opkomst van platformen als Xbox Live Arcade en PlayStation Network zijn ook behendigheidsspelletjes uit het Ataritijdperk en arcadegames terug, en ook de ‘hardcore’-game zal ons – wegens een nog steeds deftige groep fanatieke spelers – niet snel verlaten. Er wordt dus gegamed dat het een aard heeft, en ik mag daar allemaal over schrijven. Mooi, niet?

(O ja: lees mijn verhaal over de BAFTA’s en de bovenstaande evolutie morgen in De Morgen.)

Advertenties

Reacties zijn gesloten.