Tom Clancy: van Ian Fleming-wannabe tot gamemagnaat

Dertien jaar geleden wilde spionageschrijver Tom Clancy, wiens boeken als ‘Patriot Games’ en ‘Clear and Present Danger’ ook werden verfilmd,  eigen videogames op de markt brengen. De drie gamereeksen die hij opstartte zijn ondertussen al goed voor 55 miljoen verkochte exemplaren. Vandaag probeert hij dat succes verder te zetten met ‘Tom Clancy’s H.A.W.X.’, een vluchtsimulator met gevechtsvliegtuigen die zich afspeelt in het militaire universum van de auteur.

Toen vorige zomer Russische tanks binnenrolden in de Georgische provincie Zuid-Ossetië, was die gebeurtenis ouwe koek voor iemand die de game Tom Clancy’s Ghost Recon had gespeeld: de kleine burgeroorlog werd bijna voorspeld in de eerste levels van de game, die in 2001 op de markt kwam. Zelfs het tijdskader was bijna goed. De gebeurtenissen in de game speelden zich af in april 2008, nauwelijks drie maanden voordat ze in het echt gebeurden.

Het bewijst dat Tom Clancy, de 62-jarige auteur achter de game, geen uil is op gebied van geopolitiek en militaire wetenschap. Vroeger schreef hij daar uitsluitend boeken over, zoals de verfilmde werken ‘Patriot Games’, ‘Clear and Present Danger’, ‘The Hunt for Red October’ en ‘The Sum of All Fears’. Maar sinds 1996 maakt de Amerikaanse gamestudio Red Storm Entertainment, die hij zelf had helpen oprichten en in 2000 werd overgenomen door de Franse game-uitgever Ubisoft, ook videogames van de man zijn hand.

Het eerste gamesucces kwam met ‘Tom Clancy’s Rainbow Six’, een comboproject dat een game én een (losstaand verkochte) roman omvatte. ‘Rainbow Six’ kreeg ondertussen liefst vijf vervolggames (de recentste, ‘Rainbow Six: Vegas 2’, kwam in de zomer van vorig jaar nog op de markt), en er volgden nog twee andere succesvolle gamereeksen van Clancy. De al vernoemde ‘Ghost Recon’-reeks, die begon in 2001, gaat over een groep Amerikaanse ‘special forces’ en goochelt constant met nieuw en experimenteel wapentuig. Dat werd ten top gedreven in de recentste episode van de reeks, ‘Advanced Warfighter 2’, waarin u de destructieve kracht van talloze bijna futuristische wapens mag uitproberen. In 2002 kwam vervolgens de eerste aflevering van ‘Splinter Cell’, waarin NSA-agent Sam Fisher in de grootste stilte moet infiltreren in vreemde bolwerken om een terroristische aanval te verijdelen. Het werd zonder twijfel de belangrijkste reeks die de naam van Clancy droeg, met ondertussen ook al een viertal romans die gebaseerd zijn op de games en een film die in de steigers staat.

hawx

Sinds vorig jaar investeert Ubisoft in nieuwe reeksen onder het Tom Clancy-zegel. In het najaar kwam ‘EndWar’ al op de markt, een oorlogsgame die voor het eerst gebruikmaakte van stembesturing, en vandaag lanceert Ubisoft H.A.W.X. (de letters staan voor ‘High Altitude Warfare eXperimental Squadron’), een game waarin een van de doemscenario’s uit een aantal van Clancy’s boeken waarheid wordt: een militair privéconglomeraat is zo machtig geworden dat het de Verenigde Staten kan aanvallen. Als gevechtspiloot moet de speler luchtdekking geven in die oorlog tussen overheid en defensiebedrijf.

Van alle Tom Clancy-reeksen samen werden ondertussen al 55 miljoen videogames verkocht: 20 miljoen exemplaren voor de zes games uit de ‘Rainbow Six’-reeks, 19 miljoen stuks voor de vier ‘Splinter Cell’-afleveringen, en 16 miljoen voor de vier episodes van ‘Ghost Recon’. Met EndWar, eind vorig jaar, sorteerde de Clancy-franchise echter zijn eerste flop: er werden nauwelijks een miljoen exemplaren van de game verkocht, wat voor een game van dat kaliber betekent dat de producent nauwelijks uit zijn productiekosten is geraakt.

De Tom Clancy-games blinken uit in hun gebruik van het modernste wapentuig. De makers worden verplicht om goed geresearchte wapens in hun spel te doen opdraven, en vaak stoten ze op verhitte discussies met het meesterbrein zelf: zo werd er lange tijd voordat de eerste ‘Splinter Cell’ in de winkels kwam gediscussieerd over het feit dat hoofdpersonage Sam Fisher een elektronisch vizier draagt dat zowel infrarood- als thermische beelden kan bekijken. Volgens Clancy was dat technologisch onmogelijk, en het duurde eventjes voordat de gameontwikkelaars bij Ubisoft door mochten gaan met hun uitvinding.

splinter_cell_double_agent_s4_360_pc
Het is echter een raadsel in hoeverre de spionageschrijver nu nog bezig is met de games die zijn naam dragen. Vroeger moest hij zijn goedkeuring bevestigen voor alles wat zijn naam draagt, maar ook dat is lang niet meer zeker sinds Ubisoft vorig jaar een fors bedrag heeft neergeteld om de naam van de man te gebruiken boven alle games die volgens de uitgever in het kraam van de Tom Clancy-franchise passen. Ubisoft zelf wil geen bedrag noemen, maar volgens financieel analist Michael Pachter, die de game-indstrie op de voet volgt, zou het bedrag in kwestie liefst 60 miljoen euro bedragen.

Voor dat geld mag Ubisoft overigens niet alleen de games, maar ook de boeken naar die spellen zelf maken. Sinds Clancy bekender is geworden van zijn games dan van zijn boeken, worden er ook afgeleide romans op de markt gebracht, die zijn geschreven door een ghostwriter maar wel de naam van Clancy op de kaft dragen.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.