Reeds een kwart spelers downloadt games

Vijfenzeventig procent van de ondervraagde gamers uit een onderzoek van de Amerikaanse marktanalist NPD koopt zijn videogames nog steeds liever in de winkel. Ze zien een game die op een schijfje is gebrand nog steeds als iets dat ze in ‘bezit’ hebben, terwijl gedownloade games als iets vluchtigers worden beschouwd. Bovendien heeft 54 procent nog nooit een videogame gedownload.

Die cijfers zullen wel accuraat zijn. Maar niet de manier waarop ze worden gepresenteerd.

Het echte nieuws is namelijk, als je de bevindingen van NPD extrapoleert naar de volledige groep wereldwijde gamers, dat REEDS 25 procent van al wie een spelconsole of een voor games geoptimaliseerde pc in huis heeft heeft zijn games al liever downloadt, en dat 46 procent van alle gamers REEDS een videospel naar zijn console of pc heeft gehaald. Hoegenaamd geen slechte cijfers, aangezien digitale distributie voor videogames nog in zijn kinderschoenen staat: Xbox Live Arcade, de pionier, bestaat inmiddels drie luttele jaren, concurrenten PlayStation Network en WiiWare veel korter, en ook pc-webwinkels als Steam en GameTap zijn nog niches. Dan is een marktdekking van 25 procent absoluut niet slecht.

Bovendien is ook het aanbod aan het groeien. Zeker in hardware: de App Store van Apple verkoopt een hoop games, en binnenkort leveren ook de Nintendo DSi en het vernieuwde Nokia N-Gage-systeem gamedownloads via Wi-Fi of breedbandmobilofonie. En ook het aanbod aan games is aan het groeien, want de opkomst van digitale distributie zorgt ervoor dat een aantal belangrijke toegangsbarrières tot de internationale markt voor videogames aan het verdwijnen zijn. Dus komen er meer gameproducenten, en dus meer games.

front1

Zoals ‘Out of Bullets’, de eerste game van mijn gamestudio Hippo Point Interactive, die voor het einde van dit kalenderjaar op de Xbox Live Arcade-downloadwinkel moet komen. Kijk, dat is het voordeel van een eigen blog: je kan de lezer binnenlokken met een streepje keiharde journalistiek, om dezelfde post al te eindigen met een al even porfieren staaltje pr voor je eigen producten. Gotcha!

Advertenties

Reacties zijn gesloten.