Gameclassic: Law of the West (1985)

In Mass Effect en Fallout 3 zijn alle dialogen interactief, en kan je, door de ripostes die je uit een lijst kiest, je eigen temperament in het hoofdpersonage injecteren én het verloop van de plot bepalen. So what? In 1985 deed de formidabele westerngame ‘Law of the West’ al krek hetzelfde. Het spel, waarin je de naamloze sheriff van het goudzoekersstadje Gold Gulch speelde, confronteerde je met elf verschillende personages, waarmee je in dialoog moest. Je kreeg onder meer je luie hulpsheriff voor je, een ex-lief, een hoertje, de constant bezopen dokter, enzovoort. Als je de confrontaties overleefde, kreeg je een puntenschaal te zien waarop je onder meer scoorde voor je menselijke prestaties in het spel, zoals het oplossen van conflicten en het vinden van een date.

law

Sommige personages kon je ook beter te vriend houden: de dokter, bijvoorbeeld, lapte je na een schietpartij op als hij je genegen bleef. Maar het grappige aan het game is dat je elk sujet ook zo kwaad kon krijgen dat hij (of zij) een revolver trok, en dan was het kwestie van hem zo snel mogelijk overhoop te knallen. Af en toe kwam er ook wel eens wat actie naar Gold Gulch: een bankroof of een overval op de postkoets, zodat je je ‘six shooter’ eens goed kon laten gaan. ‘Law of the West’ verscheen in het westen op de Commodore 64 en Apple II-huiscomputers, en werd bejubeld omwille van zijn (voor die tijd) fijne graphics. Hetzelfde kon niet worden gezegd over de Japanse versie, die op de Nintendo NES verscheen.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.