Gameclassic: Crazy Taxi (2001)

Ondergetekende zou geen klant willen zijn van het zootje ongeregeld dat op de loonlijst van het taxibedrijf in Crazy Taxi staat. Wie wordt opgeladen door één van de vier sujets, mag van twee dingen zeker zijn: hij of zij is op tijd, maar heeft onderweg naar zijn bestemming wel duizend angsten doorstaan.

crazy-taxi-48435229062

Het enige wat belang heeft in Crazy Taxi is de klant zo snel mogelijk ter bestemming brengen. Wie een goede tijd aflegt, krijgt extra poen en seconden, wie er niet op tijd geraakt krijgt niets, terwijl zijn klok evengoed blijft tikken. En het leuke komt nu: hoé je de passagier ter plaatse bestelt, is volledig jouw zaak. Dat betekent dat je naar hartelust mag spookrijden, binnenwegjes nemen door parken of over trottoirs, en zelfs over gebouwen springen door een geparkeerde depannagetruck als ramp te gebruiken. Anything goes.

De achtergrond van het spel lijkt op San Francisco, een omgeving die door de jaren heen een speciale verhouding lijkt te hebben opgebouwd met auto-achtervolgingen in films en games. De makers van de gamel hebben overigens duidelijk de mosterd gehaald bij de betere b-film, want het baldadigheidsniveau van Crazy Taxi neemt bij momenten astronomische hoogtes aan. Zowat alles wat in je weg staat kan worden weggebumperd, voetgangers duiken alle kanten op, en met een beetje behendigheid leg je zelfs tegenliggers op hun kant. De soundtrack van het spel, met nummers van ondermeer The Offspring en Bad Religion, draagt eveneens zijn steentje bij tot de algemene chaos.

Een bijzonder leuk detail is het gedrag van de passagier, dat gaandeweg verandert. Als je de eerste keer een ongeëigend manoeuver uithaalt reageren ze nog boos, verontwaardigd of gepikeerd, maar gaandeweg beginnen ze in the spirit te geraken en moedigen ze je zelfs aan om nog meer dolle dingen te doen.

Producent Sega zette in 2001, onder meer met de PlayStation 2-release van Crazy Taxi, zijn nieuwe carrière als softwareleverancier in. De game verscheen voordien al in de speelhallen (waar Sega tot op de dag van vandaag nog altijd actief is) en op de Dreamcast-console, maar enkele maanden voor de PS2-lancering van Crazy Taxi had het bedrijf besloten om uit de consolebusiness te stappen en voortaan games voor andere platformen te maken.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.