Bospoepen toegelaten in game SimAnimals

In gameklassieker Sim City simuleerde gameuitgever Electronic Arts de dynamiek van een grootstad. Spirituele opvolger The Sims zoomde daarop in, en leverde een simulatie van een mensenleven. En in SimAnimals, dat gisteren verscheen, wordt er achter de coulissen van die Sims-wereld gegaan, naar het rijk der wilde dieren. Dertig verschillende diersoorten zijn tot uw beschikking om te voeden, mee te spelen, en van tijd tot tijd zelfs met elkaar te laten forniqueren. De voortplanting is namelijk een belangrijke component in het onderhouden van het ecosysteem.

e3-08-ea-announces-sim-animals-2

Maar vooral: u moet ze, net als in de ‘menselijke’ Sims-games, zien gelukkig te houden. Zorgen dat ze op tijd eten hebben (want anders vreten ze gewoon elkààr op), zorgen dat het bos aangenaam om leven is (door onder meer te irrigeren), en ze laten paren zodat de populatie aangroeit. En net als in The Sims krijgt SimAnimals na een paar van uw ingrepen zijn eigen dynamiek. De game draait, net als in The Sims en Sim City, om micromanagement: het hele speelveld in de gaten houden, ingrijpen waar dat nodig is, en verbeteringen doorvoeren waardoor alles ook zonder uw hulp in goede banen blijft gaan. U moet echter ook het vertrouwen van de dieren zien te winnen: zelfs een wilde beer kan u uit uw hand laten eten als u hem maar voldoende hebt gevoed en hem genoeg aan u hebt laten snuffelen.

SimAnimals zou het begin van een nieuwe franchise kunnen zijn, zegt uitgever Electronic Arts. In ieder geval wordt de game, die voorlopig alleen op Nintendo Wii en Nintendo DS uitkomt, een apart merk binnen Electronic Arts’ Sims-label, naast The Sims, de eerder op de Aziatische markt gerichte MySims-reeks, en oerserie Sim City.

Soms, wanneer u de rand van de leefomgeving van het dierenrijk bereikt, is er een achtertuin of koterij te zien, die duidelijk laten zien dat we hier in het Sims-universum zitten. Maar volgens Electronic Arts zullen we geen enkele menselijke Sim zien in het hele spel. “De dieren kan je ook geen strikje aandoen: het zijn geen huisdieren”, zegt producer Sam Player. “Ze worden in hun natuurlijke omgeving getoond.”

Niet onbelangrijk is het feit dat er heel wat ecologisch bewustzijn in de game zit: het bos waarin de dieren leven is een ecosysteem, dat u als speler in orde moet zien te houden. De makers van de game plozen honderden natuurdocumentaires uit, en lieten zich ook adviseren door zoölogen, om het leven van de dieren zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven.

“We hebben er echter voor gezorgd dat dat nooit ten koste gaat van het spelplezier”, zegt Player. “In situaties waar we moesten kiezen tussen ecologisch realisme en plezier, gingen we steevast voor het tweede. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een wild biggetje, na de dood van zijn moeder, wordt geadopteerd door een gans. Dat kom je in de natuur wellicht niet tegen.”

Advertenties

Reacties zijn gesloten.