F.E.A.R. 2: beter dan het origineel ****

Afgelopen weekend twee nieuwe first-person-shooters uitgeprobeerd. Over de eerste moet ik nog twee weken mijn bakkes houden (hint: hij komt alleen op de PlayStation 3), maar over de andere kan ik al een paar complimenten kwijt. F.E.A.R. 2: Project Origin begint, net als zijn voorganger, als een doorsnee militaire shooter, maar gaat al snel voor het ruige schrikeffect. Het demonenkind Alma is ditmaal je primaire doelwit, en komt geregeld opgedoken terwijl je, met een vinger losjes op de trekker, jezelf een weg baant door de in een sfeervol duister gehulde omgevingen. Het fijne aan F.E.A.R. 2 is dat geen enkel element werd overdone: niet de eigenlijk overbodige industriële intrige, ook niet het bloed (hoewel aanvallen op menselijke tegenstanders iets bloederiger zijn dan in de meeste FPS’en), en zelfs niet de goed over de levels verspreide scares. Een bijna perfect gedoseerde mix van first-person-shooter en horror, en dus dik vier sterren op vijf waard.

projectori

Slim van de makers is dat ze in deze opvolger het Alma-element nog wat sterker hebben uitgespeeld. Kinderen in horrorgames halen het onbehaaglijkheids-element altijd naar de max: kijk maar naar de demonenbaby’s in het anders erg doorsnee Doom 3.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.