‘Fallout 3’ is eraan

Met een speeltijd van net geen dertig uur heb ik gisteren de finale van Fallout 3 afgerond. Ik heb een paar postjes geleden al eens geëxclameerd hoe geweldig ik de game vind, dus ga ik hem niet opnieuw overladen met superlatieven: laat ons het er gewoon bij houden dat het – van begin tot einde – een fantastische rit was. Met een zéér atypische opbouw naar de finale toe: er is namelijk geen eindboss. Of tenminste geen noemenswaardige, want tegen het einde van de game ben je zodanig upgeleveld dat het elimineren van schurk Colonel Autumn een lachertje is. Bovendien ben je ondertussen vergezeld door je sympathieke en bijna onklopbare sidekick, de erudiete supermutant Fawkes, die vreemd genoeg pas tegen het einde van de game opduikt.

showfile-1

Wellicht was de iets té gemakkelijke finale, en de behoorlijk moeilijke, lange schietpassage die ervoor kwam, een bewuste keuze van ontwikkelaars Bethesda Softworks. Er dient namelijk een stevig doorheen de game meanderende verhaallijn te worden afgerond. Dat leidt tot een dramatische finale, waarin u tot op het laatste moment nog kan tonen wat voor mens u eigenlijk bent (opgelet: vette SPOILERS in aantocht): gaat u zichzelf opofferen om de wereld terug van proper water te voorzien, of laat u het sterven voor het goed van de wereld over aan de bevallige doch krachtdadige Sentinel Lyons? Wellicht voor het eerst kan u een game dus ook beëindigen als vuile lafaard.

Ik denk dat ik er nog een uurtje of tien Fallout 3 bovenop lap voordat ik de game voorgoed klasseer. Dankzij een savegame vlak voor het begin van de finale kan ik nog een beetje, nu al in bijna onsterfelijke vorm, verder de Capital Wasteland exploreren en mijn spelersniveau (nog maar level 13 gehaald toen ik de finale afrondde) tot aan de ‘level cap’ van 20 opkrikken. Dat wordt leuk, want dankzij mijn huidige niveau, het harnas dat ik draag en het gezelschap van Fawkes zijn alle opdrachten vanaf hier een eitje.

Die Fawkes is overigens het meest memorabele personage uit de hele game. Een arme mens die, bij wijze van experiment, werd bestraald tot hij een supermutant werd, dertig jaar lang werd gefolterd door zijn bewakers, en zichzelf intellectueel voedde dankzij een computerterminal in zijn cel. Tot, zo vertelt hij de speler, de bewakers dat laatste ontdekten en de terminal vernielden, speciaal om hem te tormenteren. Scheef!

Reacties zijn gesloten.