Gameclassic: Maniac Mansion

Nu zou het een rel geven waar wekenlang inkt over vloeit, maar in de late jaren ’80 kon je nog videogames maken waarin een levende hamster genadeloos wordt gegrild in de microgolfoven. Al kreeg producent Lucasfilm Games (nu LucasArts) voor Maniac Mansion, een van de allereerste point-and-click-adventures, drie jaar na zijn lancering wel hommeles met Nintendo. Lucas liet een versie maken voor de NES-console, die vervolgens door Nintendo werd bekeken en goedgekeurd. Pas weken later, en nadat duizenden exemplaren al bij consumenten waren geraakt, ontdekte Nintendo echter toch nog de hamsterfunctie, en werd het spel bijgeschaafd.

maniac_mansion_commodore_64_box_front_cover_art
Ondertussen zaten we in 1990, en had Maniac Mansion allang de status van gameklassieker. Games in zijn soort bestonden al langer, maar de pc- en huiscomputerversie zette een nieuwe standaard in het adventuregenre. Het game bracht zelfs vernieuwingen die we ondertussen als vanzelfsprekend beschouwen, zoals – warempel – de cutscene of het niet-speelbare, verhalende filmpje dat tussen de bedrijven van het spel werd gepropt.

En dat terwijl Maniac Mansion zichzelf alles behalve serieus nam. Het was een spoof van B-griezelfilms uit de jaren ’50, bevolkt door rare kwieten als Weird Ed (met diens auto Weird Edsel), en bezaaid met de lijpste logische puzzels.

De engine van het spel werd later nog gebruikt in dertien Lucasfilm-games, waaronder een paar Indiana Jones-avonturen en de Monkey Island-trilogie. Ondertussen is hij zelfs vrij te krijgen op het internet, en hebben enkele fans in 2004 op basis ervan de update Maniac Mansion Deluxe gemaakt.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.