LOTR Conquest: graaf idee, tegenvallende game

Hier hebben we het weer. Voor De Morgen schreef ik een stuk over Electronic Arts’ game Lord of the Rings:Conquest, want de makers hadden volgens mij wel een leuk idee: in een ‘evil campaign’ zet je het verhaal van Tolkien ondersteboven, en vernietig je als Sauron de machten van het goede. Neat, toch? Het zijn zo’n dingen die een game bijzondere relevantie geven, want het helpt daarmee zijn medium aan een ernstiger imago.

lotr_conquest_05-copy

Enige probleem: het spel suckt tegen de sterren op. Net zoals Star Wars: The Force Unleashed enkele maanden geleden tegenviel, terwijl ik daarmee zelfs de Cultuur & Media-sectie van de krant opende. De culturele relevantie van de game – die in essentie als een zevende film werd gezien – werd tenietgedaan door het feit dat het spel zelf verre van fantastisch was.

Maar The Force Unleashed was tenminste nog een beetje speelbaar, en dat is meer dan wat we van LOTR Conquest kunnen zeggen. Je personages bewegen zich als harken, zelfs als je met de helden uit de films mag spelen, en twee personageklassen – de boogschutter en de scout – zijn schier onbruikbaar. Bovendien slaagde ik er, zelfs na goed kijken, niet in om de adembenemende visuals te zien die de makers hadden beloofd.

Twee sterren op vijf. Niet meer.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.