Doe mee met de Netbook-gekte

Tijdens de laatste drie maanden van vorig jaar werden er wereldwijd voor het eerst meer laptops dan bureaucomputers verkocht, zegt het studiebureau iSuppli. Maar dat betekent niet dat ze ze mee naar buiten nemen: de meeste particuliere gebruikers gebruiken thuis een laptop in plaats van een bureaucomputer omdat die minder plaats inneemt.
eeepc-900-with-xp
Van een compleet nieuw soort computers verwachten fabrikanten wereldwijd dat ze wél mee onder de arm worden genomen door de consument: de zogeheten netbook. Dat is een miniatuurversie van een gewone laptop, met een doorsnede van gemiddeld achttien tot dertig centimeter, een miniatuurscherm, minitoetsen, en een eenvoudig besturingssysteem (meestal Windows XP of Linux). Veel functies die u op een gewone laptop vindt zijn ook geëlimineerd: ze hebben meestal geen dvd- of cd-rom-drive in zich. Maar de essentiële dingen die een doorsnee computergebruiker doet, kunnen ze wel: er zit een antenne in voor draadloos internet én een aansluiting voor een vaste internetverbinding, en via usb-poorten kunnen ook handmatig bestanden naar het toestel worden overgezet.

Dat de netbook een succes is, bleek onlangs ook tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas: op die hoogmis van de elektronische gadgetterie stelden geëigende computermakers, zoals Sony en HP, een hele rist nieuwe netbooks voor. Ze werden daarin voorgegaan door de Taiwanese bedrijven Asus en Acer, die eind 2007 de eerste minilaptops op de markt brachten. Meteen zetten ze ook de toon wat de prijszetting betreft: de meeste nieuwe Netbooks blijven onder een consumentenprijs van 1.000 euro, en er zijn zelfs al toestellen die ten zuiden van 200 euro gaan.

Dat maakt de minilaptop interessant voor verscheidene doelgroepen. Het voornoemde marktonderzoeksbureau Gartner denkt dan ook dat de wereldwijde verkoop van Netbooks tegen 2012 zo’n 50 miljoen stuks per jaar kan bereiken. Nu al worden er om de drie maanden tien procent meer van die dingen verkocht, zo stelt het bedrijf.

Ook bij Mobistar, dat sinds november vorig jaar twee Netbooks in zijn winkels heeft liggen (een 200 euro kostend model van Asus en een duurder apparaat van HP), spreekt men van een heuse boom. “We zijn zeer tevreden dat we hiermee begonnen zijn”, zegt woordvoerster Patti Verdoodt. “Vooral omdat we hiermee twee soorten internet- en computergebruikers raken. De internetverslaafden kopen het vaak als tweede computer, om buitenshuis mee te surfen, maar we krijgen ook heel wat gebruikers over de vloer die nog geen computer hadden, en ook niet echt van plan zijn om er vaak een te gebruiken: af en toe online gaan om hun mails te checken en hun bankverrichtingen te doen is voldoende. Die investeren ook liever niet in een pc met alles erop en eraan.”

Voor een gemiddelde computergebruiker, die over het internet surft, een paar tekstverwerkingsdocumenten bewerkt, wat muziek beluistert en zijn digitale foto’s bekijkt, is zo’n minilaptop dan ook meer dan voldoende. Pas wanneer men ingewikkeldere dingen wil doen, zoals foto- en videobewerking of de recentste videogames spelen, heeft men een zwaardere computer nodig.

Bijkomend voordeel is dat men dat allemaal niet meer uitsluitend binnenshuis hoeft te doen. “Meer en meer particuliere consumenten nemen hun computergebruik graag mee buiten de deur”, zegt Verdoodt. “Ze verschillen daar steeds minder in van professionele gebruikers. Met zo’n netbooks kan dat: men kan ze meenemen in de handtas of de reiskoffer.”

Advertenties

Reacties zijn gesloten.