Gameclassic: Super Metroid (1994)

Ja, Metroid Prime 3 speelde als een trein. Maar dertien jaar geleden ramden we ons half onnozel op deze jongen hier: Super Metroid, het derde spel uit Nintendo’s eigen Metroid-reeks. Het werd een van de belangrijkste games die op de markt kwamen voor de Super Nintendo, en gaat stilaan de geschiedenis in als een van de beste games ooit. Super Metroid staat prominent in zowat alle ‘top 20’s aller tijden’ die we serieus moeten nemen, en wijlen het gevestigde Amerikaanse blad Electronic Gaming Monthly liet het consistent op nummer één staan.

supermetroid

Wat is er dan zo super aan Super Metroid? Ten eerste de strakke verhaallijn, een element dat in zijn tijdperk (het game kwam op de markt in 1994) nog niet echt gemeengoed was: het klassieke vertelmodel van level-cutscene-level werd namelijk pas geïntroduceerd met de latere PlayStation, Sega Saturn en Nintendo64. Maar veel belangrijker nog: het spel is ongegeneerd plezant en zit bonkvol onverwachte leukigheden, zoals het scherm dat ineens kantelt om de instorting van een ruimtestation te simuleren.

Super Metroid neemt een heel belangrijke positie in de Metroid-mythologie in, niet in de eerste plaats omdat het eigenlijk een van de slotdelen uit de saga is (de recentere ‘Metroid Prime’-trilogie speelde zich ergens tussen ‘Metroid’ en ‘Metroid II’ af). Het spel bevat ook heel wat vormelementen die terugkeerden in latere afleveringen van de reeks. Zoals de muziek: deuntjes uit ‘Super Metroid’ werden onlangs opnieuw geïntroduceerd in Metroid Prime 3: corruption.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.