Betere Amerikaanse fictie vindt geen opvolgers

Afgelopen dinsdag kondigde de Amerikaanse mediagroep Fox aan dat ze, wellicht na het einde van dit vierde seizoen, de stekker uittrekt bij ‘Prison break’. Daarmee eindigt binnenkort een van de eerste tv-series die de filmische en narratieve kwaliteitsstandaarden van reeksen als ‘The Sopranos’ toepaste op puur escapisme. Tegelijkertijd begint ‘Lost’, die andere ‘moeilijkere’ publiekslieveling, aan het vijfde van zijn zes seizoenen, en werd onlangs de kritisch bejubelde én populaire politiereeks ‘The Shield’, over een team van corrupte politieagenten, beëindigd.
prison-break-dominic-purcell-1177
Ook andere reeksen uit de hoogdagen van wat Amerikaanse tv-critici de ‘New Golden Age of Television Drama’ noemden, zoals ‘Desperate Housewives’, ‘House M.D.’ en ‘24’, gaan ondertussen al eventjes mee, en stevenen eveneens stilaan op hun einde af: een gemiddelde reeks gaat – uitzonderingen daargelaten – zes à zeven seizoenen mee voordat ze wordt afgevoerd of de kijkers ze hartgrondig beu zijn geworden.

Maar de nieuwe lichting Amerikaanse series geraakt niet eens zo ver. Reeksen als ‘Lipstick Jungle’ (bij ons op VijfTV uitgezonden) en ‘Pushing Daisies’ (op VT4) werden nog voor het einde van hun tweede seizoen stopgezet, en een toenemend aantal nieuwe reeksen, zoals ‘Crusoe’, ‘Easy Money’, ‘My Own Worst Enemy’ en de remake van ‘Knight Rider’, haalden zelfs het einde van hun eerste jaargang niet: ze werden vaak na dertien afleveringen al stopgezet wegens te weinig aandacht van de kijker.

“Er zijn dit seizoen veel mislukkingen geweest”, zegt Luc Janssens, hoofd aankopen voor televisiezenders VTM, 2BE en JIM. “Dat is grotendeels ook een verlaat gevolg van de scenaristenstaking van vorig jaar: doordat de Amerikaanse scenaristen maandenlang in staking gingen, werden een paar veelbelovende nieuwe reeksen na dertien afleveringen al afgevoerd, en is het aantal nieuwe reeksen bijzonder mager. Bovendien namen de Amerikaanse televisiezenders bij de aanvang van dit seizoen meer risico’s dan de overige, gewoon om hun uitzendschema te vullen.”

Ondertussen dalen ook de Amerikaanse kijkcijfers van een topreeks als ‘Prison Break’: waar die begon met tien miljoen kijkers, moest de start van het huidige, laatste seizoen het maar met 6,5 miljoen kijkers stellen. “Maar de Vlaamse kijkcultuur is de Amerikaanse niet”, zegt Janssens. “Bij ons slaat een reeks als ‘Prison Break’ nog wel erin om een consistent aantal kijkers aan te trekken. Mijn gevoel is dat onze kijker de droogte die het afgelopen jaar is gevallen niet zal voelen: we hebben een aantal veelbelovende ‘pilots’ van nieuwe reeksen voor volgend seizoen gezien, die opnieuw zowel kijkerspotentieel hebben als kwalitatief hoogstaand zijn. De productiestudio’s weten ook wel dat ze een inhaalbeweging te maken hebben.”

(Deze post verscheen vandaag ook in De Morgen, als kaderartikel bij een stuk over een fictie-industrie waarmee het ondertussen wél goed gaat: de Vlaamse)

Advertenties

Reacties zijn gesloten.